A székhelyszolgáltatás legfőbb buktatói

(milyen trükkök, stiklik lehetnek a piacon amire érdemes figyelni)
Mint az élet minden területén, a cégalapításnak és a székhelyszolgáltatásnak is vannak buktatói. Ezek a buktatók a későbbiek során sok bosszúságot, problémát okozhatnak a megbízóknak.

Többször előfordult, hogy a székhelyszolgáltató „eltűnt”. De hogyan történhet ez?

Ha a székhely szolgáltató nem tulajdonosa annak az ingatlannak, amelyikben a székhely szolgáltatás folyik, akkor sajnos ilyen előfordulhat. Hogyan lehet meggyőződni arról, hogy a székhely szolgáltató tulajdonosa is az ingatlannak? Egyszerű a megoldás: kérni kell egy tulajdoni lapot, amelyikben látszik, hogy ki a tulajdonos. Annak egyáltalán nincs valószínűsége, hogy egy cég saját ingatlanában folytat székhelyszolgáltatást, majd az ingatlant “hátrahagyva” cserben hagyja a székhelyen levő cégeket.
Ha ugyanezt egy olyan székhely szolgáltató teszi, amelyik bérli az ingatlant, akkor ezzel nem csak a székhelyen levő cégeket hozza nehéz helyzetbe, hanem az ingatlan tulajdonosát is. Előfordulhat az is, hogy a székhely tulajdonosa nem is tud arról, hogy hány cég van bejegyezve a címen.
Hogyan lehet ezt kivédeni?
A legfontosabb az, hogy azt is ellenőrizze le, hogy valóban az adja-e ki a székhely igazolást, amelyik a tulajdoni lapon is szerepel. De nem is elég csak ezt megnézni. Akkor jó a székhely igazolása, ha valamennyi tulajdonos, aki a tulajdoni lapon szerepel, eredetiben aláírja ezt a nyilatkozatot és nem megbízott, meghatalmazott révén történik az aláírás.

Amennyiben nem közvetlenül a tulajdonossal kötünk szerződést, akkor a jog szerint a székhelyszolgáltató köteles bevezetni ezen jogosultságát az ingatlan-nyilvántartásba. A gyakorlatban azonban, ez sok esetben nem történik meg, melyet a bejegyzés során több cégbíró is figyelmen kívül hagy. Mindenki azt hiszi, hogy minden rendben van, azonban amikor erre egy ellenőrzés során fény derül, abban az esetben túl azon, hogy a székhelyszolgáltató felelősséggel tartozik, a szolgáltatást igénybe vevő adószámát is mindaddig bevonja, amíg az jogilag megfelelő székhellyel nem rendelkezik. Bevont adószámmal pedig az üzletszerű működés nem lehetséges, ami beláthatatlan következményekkel járhat. Ezt kiküszöbölni úgy lehet, ha idejében utánajárunk, hogy mi is van az ingatlannyilvántartásban rögzítve.

Többször hallani olyanról is, hogy az állítólagos székhelyszolgáltatóról nem lehet eldönteni, hogy valós székhelyszolgáltató, vagy inkább cégtemetők. Ezeknél általában fizetési problémák is fennállnak, ami könnyen felszámolásig jut el. Ekkor pedig következik az előzőekben is leírt probléma. Ezt azzal tudjuk kiküszöbölni, hogy utánanézünk a tartozás mentességének, illetve ha ott tartósan nem szerepel, akkor nullás igazolást kérünk tőle.

A működés során legtöbbször komoly problémát a levelek valós átvétele okoz. Ugyanis ha a székhelyszolgáltató nem tart fenn recepciót, úgy a postás nem tudja átadni a hivatalos küldeményeket, s átvétel híján visszajut az a feladóhoz „nem kereste” jelzéssel. Tudni kell, hogy az ezzel a jelzéssel visszaérkezett küldemények a jog szerint kézbesítettnek minősülnek. Ez azzal járhat pl. egy általános NAV levél esetében, hogy a cég nem is tud róla, de a NAV újabb értesítés nélkül (mivel a székhelyen nem kézbesíthető a levél) felfüggeszti az adószámot. Arról ne is beszéljünk, hogy a cég nem tud róla, s jogosulatlanul használja tovább az adószámát, amivel bűncselekményt valósít meg, s később annak is jön a retorziója.

Ezen információkról olvashatnak a https://cegh-szekhelyszolgaltatas.blog.hu/ oldalon is.

Következő bejegyzésünk címe: Hogyan válasszunk székhelyszolgáltatót?

Menü bezárása